torsdag 3 januari 2013

Nagra sista reflektioner fran Nepal


Om ett dygn sitter jag pa planet hem till Sverige. Det aer lite maerkligt hur fort jag har kaent mig sa hemma haer. Vissa saker har varit laetta att ta till sig, andra svarare. Men som jag skrev haeromdagen sa har jag inte ens laengre nagon instinkt att vilja puckla pa alla tutande trafikanter ;)
Haer aer nagra andra saker som besvaerade mig till en boerjan med som numer aer "vardagsmat".

Stroemavbrott
Det bara aer sa. Nu har jag lite koll pa schemat sa jag vet naer det aer dags att halla koll pa var pannlampan aer.

Staerinljus aer hardvaluta.


Oemma knaen
Det gar att sitta pa golvet pa manga olika saett, men de flesta goer mer eller mindre ont i knaena efter en stund. 

Pa stol har jag bara suttit pa restaurang.


Kallt ute= kallt inne
Aer det vinter sa aer det det inne ocksa. Bara att bylta pa sig klaeder. Dagtid aer det fortfarande varmt nog foer en skandinav att vistas i solen i t-shirt.

Vissa fryser mer aen andra, men buffarna
fran Borlaenge Energi anvends flitigt.
Ris till frukost, lunch och middag
Jamen faktiskt, ris aer inte sa himla dumt aenda ;)

Mountains of rice!


Aeta med handen
Och att aeta med naeven goer det naestan godare. Och sa blir man varm om handen en liten stund ocksa ;)

Tyvaerr aer inte jag fangad pa bild aetandes foer hand....
kan bero pa att alla andra ocksa har naevarna fulla med ris da.


Skor pa i badrummet
Det aer bara att hoppa i badtofflorna naer man gar in i badrummet. Det aer naemligen alltid bloett pa golvet eftersom det duschas eller tvaettas i heeeela badrummet. Ja, det finns foerstas en del andra rutiner i detta rum som ocksa blivit vardag...

Badtofflor pa!


Som en ostkrok pa lokaltrafiken
Gilla naerhet! Och blir bussturen riktigt tuff aer det bara att se det som ett traeningspass naer man foersoeker balansera sin stora kroppshydda haengande oever nagon annan endast klamrandes fast i nagon liten taklist. Och sa aer jag maekta stolt oever att pa egen hand lyckas komma med raett buss :)

Tyvaerr har jag inte vagat ta fram kameran naer
bussen har varit full pa riktigt...
Madrasser tunnare aen taecket
Visserligen aer vintertaeckena vaeldigt tjocka. Men aenda...

Nej, madrassen aer inte tjockare aen den ser ut pa bilden.


Nu ska jag ge mig kast med att boerja packa....och se om allt gar ner i vaeskan eller om jag maste bege mig till postkontoret imorgon foermiddag. Avslutar med en haerlig bild fran kvaellens shoppingtur i kvarterets groensakshandel. Laett att vaenja sig med!






1 kommentar:

  1. Du är sååå välkommen hem!
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera